تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۱۰/۲۹
نویسنده: ارغوان حسامی

کارچین، اولین تاکسی مبتنی بر بلاک چین در ایران

ورود بلاک چین به حمل و نقل

از گذشته تا کنون حمل و  نقل به شیوه های مختلفی وجود داشته و باگذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی روز به روز سیستم حمل و نقل پیچیده تر شده و از طرفی رقابت در این زمینه نیز افزایش یافته است. 

سیستم سنتی تاکسیرانی کمبودهای زیادی دارد چراکه نیازمند یک مرکز ، شرکت یا اتحادیه است و راننده ها برای عضویت باید در این مراکز ثبت نام کرده و ملزم به پرداخت عوارض ، مالیات و حق عضویت به صورت ماهانه یا دوره ای در آن هستند. هرچند با ورود سیستم هایی مثل لیفت و اوبر یا نمونه های داخلی آن ( اسنپ،  تپسی ) از این تمرکزگرایی در سیستم های قدیمی کاسته شد اما باز هم واسطه هایی وجود دارند که این سیستم ها را مدیریت می کنند. 

ورود بلاک  چین به سیستم حمل و نقل باعث حذف واسطه ها خواهد شد.  امروزه شاهد ورود بلاک چین به صنعت های زیادی هستیم. صنعت حمل و نقل نیز روز به روز در حال تغییر و تحول است و برای رهایی از واسطه ها چاره ای جز تسلیم شدن به بلاک چین ندارد. هرچند راه اندازی این سیستم کار ساده ای نخواهد بود چرا که مسافران برای جابه جایی نیاز به راننده و ماشین های تایید شده و باکیفیت دارند و رانندگانی که در این سیستم هستند نیاز به یک شغل قابل مدیریت و مطلوب دارند. از جهتی برقرای ارتباط  بین راننده و مسافر کار چندان راحتی نخواهد بود.

کارچین 

نخستین تاکسی مبتنی بر بلاک چین در ایران که توسعه دهندگان آن گروهی از متخصصین دانشگاه صنعتی شریف می باشند. مدیر اجرایی و  بنیان گذار این استارتاپ فردی به نام امیرعباس امامی است. به گفته امامی مدیریت این تیم فنی به عهده دکتر مداح علوی ، مدیر آزمایشگاه بلاکچین و عضو هیئت علمی دانشگاه می باشد. 

امامی با اعلام خبر به پایان رسیدن کارچین می گوید:

"کارچین در مرحله اول با جذب سرمایه اولیه در طی 6 ماه گذشته در حال آماده سازی طراحی معماری خود بوده است. و به زودی شروع به فروش توکن های اولیه ICO برای جذب سرمایه خواهد کرد تا بتواند خدمات حمل و نقل خود را به شیوه ای متفاوت عرضه کند. "

وی در مورد نحوه کار کارچین می گوید:

" در کارچین مشتری دارای یک اپلیکیشن است که با آن فرایند درخواست خود را انجام می دهد و راننده هم مانند پلت فرم های رایج دارای اپلیکیشنی است که با آن قبول درخواست را انجام می دهد، مسئله اصلی در کارچین سرویس پشتیبانی آن است. در پلت فرم های رایج امروز مانند تپ سی یا اسنپ یا اوبر شرکتی متمرکز وجود دارد که کار ارتباط بین مشتری و راننده را انجام می دهد اما در کارچین شرکت مرکزی وجود ندارد و این کار توسط نودهای داوطلبی انجام می گیرند که هزینه ای را به عنوان کارمزد دریافت می کنند. اما به دلیل رقابت بین این نودها این کارمزد ها به کمتر از 5 درصد کاهش می یابد "

امامی در خصوص امنیت اطلاعات در این سیستم می گوید:

" شفافیت بلاک چین کامل است. برای امنیت مسافرین در کارچین بخشی به نام identity management وجود دارد که به صورت فیزیکی مدارک راننده مانند گواهینامه و کارت ماشین و ...  را گرفته ، آنها را ثبت نام کرده و برای آنها مجوز منتشر می کند و به آنها کد می دهد. با این کد وضعیت ، موقعیت و سفر تاکسی ها مشخص می شود هرچند افراد عادی با داشتن این کد نمی توانند به اطلاعات آن راننده دسترسی داشته باشند اما تمامی نهاد ها و مراکز دولتی و قانونی می توانند به این اطلاعات دسترسی داشته باشند، بنابراین اشخاص و رانندگان هیچ نگرانی بابت سوء استفاده از اطلاعاتشان و نقض حریم خصوصی خود نداشته باشند."

امامی همچنین در پاسخ به اعتراض شرکت های حمل و نقل اینترنتی به تمرکز زدایی این حوزه گفت:

" ماهیت فناوری بلاک چین انحصارگرایی آن است ، چیزی که مهمترین مزیت و ارزش  بلاک چین در دنیا محسوب می شود."

 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.