ویژگی‌های اصلی یک صرافی ارز دیجیتال خوب چیست؟

516 روز پیش

مقدمه

چرا باید یک صرافی خوب برای معاملات ارزهای دیجیتال خود، انتخاب کنیم؟ هنگام انتخاب یک صرافی ارزهای دیجیتال باید به عوامل زیادی فکر کنید، اما برای بسیاری از سرمایه‌گذاران، مواردی مانند نقدینگی، سهولت استفاده و اینکه آیا صرافی امنیت دارد یا خیر، اولویت بیشتری دارد. این ملاحظات می‌تواند در زمان و پول شما صرفه‌جویی کند.

در حالی که همه سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال در انتخاب صرافی مناسب، اولویت‌های یکسانی ندارند، اکثریت افراد در فضای رمز ارزها ممکن است متغیرهای زیر را – به ترتیب از بالا به پایین – برای افتتاح حساب و شروع معامله در نظر بگیرند. این متغیرها با بررسی ویژگی‌ها و امکانات مختلف مورد نیاز و پیش‌نیاز کاربران گرامی، مشخص شده‌اند.

صرافی ارز دیجیتال چیست؟

صرافی‌های ارز دیجیتال یا کریپتوکارنسی، پلتفرم‌هایی هستند که به سرمایه‌گذاران و معامله‌گران، امکان خرید یا فروش ارزهای دیجیتال و یا مبادله ارزهای فیات (مانند دلار آمریکا) با ارزهای دیجیتال را ارائه می‌دهند. آن‌ها معمولا مانند یک حساب کارگزاری کار می‌کنند، جایی که کاربران یک حساب باز کرده، آن را تامین مالی می‌کنند. سپس می‌توانند اوراق بهادار مانند سهام، اوراق قرضه یا ETF را معامله و خرید و فروش کنند.

صرافی‌های ارز دیجیتال چگونه کار می‌کنند؟

در مورد عملکرد صرافی‌های ارز دیجیتال کنجکاو هستید؟ خوشبختانه، به عنوان یک کاربر، نیازی نیست که زیاد در مورد آن نگران باشید، زیرا اکثر این صرافی‌ها تمام تلاش خود را می‌کنند تا فرآیند معاملات را تا حد امکان بدون مشکل انجام دهند تا کاربران را جذب و حفظ نمایند.

اما باز هم، این مبادلات کم و بیش به روشی بسیار شبیه به یک حساب کارگزاری عمل می‌کنند، که به شما امکان می‌دهد اوراق بهادار را در بازار سهام بخرید و بفروشید. به طور موثر، آن‌ها به عنوان بازارساز عمل کرده و خریداران را با فروشندگان جفت می‌کنند. آن‌ها ارزهای دیجیتال خاصی را به شما می‌فروشند (همه رمز ارزها در همه صرافی‌ها در دسترس نیستند!) به ازای فیات شما (مانند دلار آمریکا)، و همچنین یک رمز ارز را با رمز ارز دیگر معامله می‌کنند.

صرافی‌های ارز دیجیتال معمولا از طریق یک برنامه تلفن هوشمند یا یک مرورگر وب، قابل دسترسی هستند و به کاربران اجازه می‌دهند یک کیف پول دیجیتال یا والت را به آن متصل کنند یا از کیف پول دیجیتال داخلی صرافی برای انجام معاملات استفاده کنند.

14 عامل کلیدی برای انتخاب صرافی ارز دیجیتال

همانطور که گفته شد، تعدادی از عوامل وجود دارد که سرمایه‌گذاران باید قبل از تصمیم‌گیری برای انتخاب بهترین صرافی ارز دیجیتال برای تجارت یا سرمایه‌گذاری خود در نظر بگیرند. در اینجا 14 مورد از این عوامل به ترتیب نزولی، بر اساس آنچه که ممکن است برای یک سرمایه‌گذار معمولی حوزه رمز ارزها مهم باشد، آورده شده است.

1. صلاحیت قضایی و قانونی

اول و مهمتر از همه، بفهمید که آیا صرافی مورد نظر شما به کاربران کشوری که در آن زندگی می‌کنید خدمات می‌دهد یا خیر. قوانین و مقررات زیادی در هر کشور و برای هر شرکت وجود دارد، بنابراین اگر پاسخ منفی است، نمی‌توانید از صرافی مورد نظر استفاده کنید.

برخی از صرافی‌ها، آدرس‌های وب‌سایت خاص هر کشور را نیز دارند. برای مثال، به جای «exchange.com»، کاربران مستقر در ایالات متحده ممکن است مجبور شوند از «exchange.us» بازدید کنند. حوزه قضایی یک صرافی نه تنها بازار هدف آن‌ها را نشان می‌دهد، بلکه مکان‌هایی را که به دلیل برخی قوانین و مقررات ارزهای دیجیتال مجاز به انجام تجارت نباشند را نیز نشان می‌دهد.

2. سهولت استفاده

چقدر با این تجارت آشنایی دارید؟ این یک نکته مهم در هنگام انتخاب یک صرافی ارز دیجیتال مناسب است. سرمایه‌گذاران جدیدتر ممکن است از صرافی‌هایی که ویژگی‌هایی مانند دفترچه‌های سفارش را نمایش می‌دهند یا دارای رابط پیچیده با نمودارها و اطلاعات دیگر هستند، احساس ترس کنند.

اگر اینطور است، یک مبادله ساده و مناسب برای تازه‌کارها ممکن است بهترین گزینه باشد. برخی از سایت‌های صرافی ارز دیجیتال دارای روش‌های استفاده «پایه» و «پیشرفته» هستند که به کاربران امکان می‌دهند طرح‌بندی خود را انتخاب کنند. برخی دیگر به طور خاص برای کسانی طراحی شده‌اند که به عنوان مبتدی، وارد سرمایه‌گذاری در رمز ارزها می‌شوند تا از هرگونه سردرگمی احتمالی جلوگیری کنند.

3. نقدینگی

معامله‌گران به نقدینگی نیاز دارند تا بتوانند در هر زمان معامله کنند. این بدان معناست که یک صرافی باید حجم بالایی از سفارش‌ها را در هر روز معین از طریق دفترچه‌های سفارش‌اش، جاری کند. برای به دست آوردن آن حجم، یک صرافی باید یا کاربران زیادی داشته باشد، یا کاربرانی داشته باشد که مقدار زیادی دارایی را در صرافی نگهداری کرده و مرتبا این دارایی را معامله می‌کنند. اگر فقط مقدار کمی از سفارشات موجود باشد، امکان معامله کردن برای کاربران از بین می‌رود.

نقدینگی همچنین در زمان‌های نوسانات بالا، که اغلب در بازار ارزهای دیجیتال اتفاق می‌افتد، مهم است. نقدینگی کمتر، می‌تواند نوسانات را تا حدی تشدید کند که قیمت‌ها افزایش و کاهش چشمگیری را تجربه کنند.

4. انتخاب دارایی

آیا صرافی مورد نظر دارایی‌های مورد نظر شما را معامله می‌کند؟ با وجود هزاران نوع مختلف ارز دیجیتال، هیچ صرافی ارز دیجیتال نمی‌تواند جفت معاملاتی برای همه ارزهای دیجیتال در دسترس قرار دهد. به عنوان مثال، بیشتر صرافی‌ها احتمالا کوین‌های محبوبی مانند بیت کوین، اتریوم، سولانا، کاردانو و بایننس کوین را برای معامله در دسترس خواهند داشت، اما در مقابل، ارزهایی با محبوبیت کمتر را نداشته باشند.

به طور کلی، سکه‌های با ارزش بازار بالاتر، احتمال بیشتری برای معامله در صرافی‌های محبوب دارند. سرمایه‌گذارانی که به دنبال سکه‌های عجیب‌تر و با حجم معامله کمتر هستند، ممکن است مجبور شوند صرافی‌های کوچک‌تری را برای مبادلات خود جستجو کنند. این موضوع ممکن است نیاز به تحقیق داشته باشد، بنابراین یک لیست علاقه‌مندی از صرافی‌های مختلف، در دسترس داشته باشید و ببینید چه رمز ارزهایی در آن صرافی‌ها وجود دارد.

5. امنیت

صرافی‌های متعددی در چند سال گذشته دارای مشکلات امنیتی بوده‌اند، بنابراین در نظر داشته باشید که هنگام انتخاب یک صرافی، باید امنیت را در اولویت قرار دهید. نگه داشتن سکه در صرافی، به معنای اعتماد به شخص دیگری برای نگهداری آن پول است. در بیشتر موارد، اگر صرافی هک شود یا کارمندی، دارایی‌ها را بدزدد، سرمایه‌گذاران در نهایت دست خالی می‌مانند. و بله، این کاملا ممکن است!

اکثر صرافی‌ها اطلاعاتی در مورد اقدامات امنیتی خود در جایی از وب‌سایت‌های خود ارائه می‌دهند. در حالی که هیچ صرافی 100% ایمن نیست و سخت می‌توان گفت که امن‌ترین صرافی ارز دیجیتال کدام است، ممکن است به دنبال این باشید که کدام صرافی طولانی‌ترین زمان ممکن فعالیت داشته، بیشترین مشتری را مدیریت کرده و با کمترین مشکل مواجه شده است.

ویژگی‌های بالقوه‌ای که ارزش در نظر گرفتن دارد، ممکن است شامل موارد زیر باشد:

نگهداری سرد

اصطلاح «ذخیره‌سازی سرد»، به دارایی‌های رمزنگاری‌شده ارز دیجیتال در کیف پول دیجیتالی (والت) که آفلاین می‌ماند و هکرها نمی‌توانند به آن‌ها دسترسی داشته باشند، اشاره دارد.

کیف پول چند امضایی

کیف پول‌های چند امضایی نیازمند چندین شکل از تایید یا امضا هستند. برای مثال، کاربران ممکن است مجبور شوند از دو آدرس ایمیل مختلف برای باز کردن یک کیف پول چند امضایی استفاده کنند.

6. شهرت

هنگام انتخاب رستورانی برای سرو غذا، بسیاری از مردم نظرات سایرین را بررسی می‌کنند تا در مورد تصمیم‌گیری برای انتخاب خود، به آن‌ها کمک کند. کسانی که به دنبال انتخاب یک پلتفرم برای معاملات ارزهای دیجیتال خود هستند نیز می‌توانند همین کار را انجام دهند. با انجام کمی تحقیقات پیرامون هر صرافی ارز دیجیتال، ممکن است به نکاتی از آن صرافی برسیم که سایر کاربران آن‌ها را تجربه کرده‌اند و شاید دانستن آن موضوع، برای استراتژی کاری ما نیز بسیار مهم باشد.

7. کارمزد معاملات

کارمزدها اغلب نشان‌دهنده یک هزینه پنهان هنگام خرید یا معامله ارز دیجیتال است. صرافی‌ها با برداشت کارمزد از اکثر یا همه تراکنش‌ها، پول خود را به دست می‌آورند. مطمئن شوید که متوجه شده‌اید در هر صرافی رمز ارز، چه هزینه‌ای از شما دریافت می‌شود.

برخی از صرافی‌ها «توکن‌های مبادله» بومی خود را دارند، مشابه اینکه ETH توکن بومی برای بلاک چین اتریوم است. صرافی‌ها این توکن‌ها را ایجاد می‌کنند و اغلب از آن‌ها برای پرداخت هزینه‌های معاملاتی با تخفیف به دارندگان آن توکن استفاده می‌کنند. به عنوان مثال، اگر یک کاربر بایننس، سکه بایننس (BNB) را در کیف پول بایننس خود نگه دارد، احتمالا هزینه‌های کمتری را برای کارمزدهای خود پرداخت کرده و این کارمزد به شکل ارز دیجیتال بومی پرداخت خواهد شد.

8. بخش پشتیبانی مشتریان

کاربران جدیدتر ممکن است سوالاتی در رابطه با اصول تجارت ارز دیجیتال و نحوه عملکرد صرافی داشته باشند. از جانب دیگر ممکن است کاربر به هر دلیلی، در مقطعی از زمان با مشکل مواجه شود. به همین دلیل خوب است که یک صرافی ارز دیجیتال، گزینه پشتیبانی سریع داشته باشد.

گاهی اوقات ممکن است نیاز به پشتیبانی از جانب مشتری، فوری باشد، زیرا پول معامله‌گر در خطر است. بازارهای رمز ارزی، به سرعت حرکت می‌کنند و روزها انتظار برای پاسخ از طرف پشتیبانی، می‌تواند عواقب مالی واقعی برای آن کاربر داشته باشد. به همین دلیل است که سرمایه‌گذاران باید به اعتبار خدمات پشتیبانی مشتری صرافی توجه کنند. اطمینان حاصل کنید که آن‌ها به سرعت پاسخ می‌دهند، مشتریان به طور کلی راضی به نظر می‌رسند و آن صرافی، خدمات به مشتری را در اولویت قرار می‌دهد.

9. بیمه

برخی از صرافی‌ها، مقداری مشخص یا همه وجوه کاربران را بیمه می‌کنند. این موضوع ممکن است یک نقطه قوت جذاب برای سرمایه‌گذارانی باشد که علاقه‌ای به سپردن پول خود به شرکتی که با آن ناآشنا هستند، ندارند. صرافی‌ای که بیمه ارائه می‌دهد می‌تواند سرمایه‌گذاران را از ضرر در صورت وقوع هر فاجعه‌ای (مانند هک یا سرقت کارکنان) محافظت کند.

سیاست‌های بیمه متفاوت است، بنابراین یافتن جزئیات برای یک صرافی خاص، نیاز به تحقیقات مستقل و گسترده دارد. با این حال، توجه داشته باشید که صرافی‌های ارز دیجیتال، موسسات مالی سنتی نیستند و تحت قوانین و مقررات یکسانی با آن موسسات، محافظت نمی‌شوند.

10. زیرساخت‌های فنی

موتورهای تطبیق توسعه یافته (که خریداران و فروشندگان را همگام‌سازی می‌کنند)، با هدف ارائه تجربه یکپارچه به کاربران در هنگام سفارش‌دادن، طراحی شده‌اند. یک موتور تطبیق با کیفیت بالا، به صرافی این امکان را می‌دهد که سفارشات را حتی در زمان‌های حجم کم بازار و نوسان شدید، با یکدیگر مطابقت دهد.

یک موتور تطبیق خوب، تنها بخشی از زیرساخت مورد نیاز برای ایجاد جفت‌های معاملاتی جدید و انواع سفارش‌ها را نشان می‌دهد و این امر صرافی را برای خدمات بهتر به مشتریان خود آماده می‌کند.

11. اهرم (Leverage) و سایر محصولات

محبوب‌ترین صرافی‌های ارز دیجیتال، صرافی‌هایی با ویژگی قیمت اسپات (Spot) یا لحظه‌ای هستند، به این معنی که آن‌ها ارز دیجیتال واقعی را با ارزهای فیات یا سایر ارزهای رمزنگاری شده معامله می‌کنند (اکثر رمز ارزها با بیت کوین یا استیبل کوین‌هایی مانند دلار آمریکا معامله می‌شوند).

اما برخی از صرافی‌ها، صرافی‌های مشتقه هستند، به این معنی که آن‌ها مشتقات ارزهای دیجیتال را معامله می‌کنند و نه خود سکه‌های واقعی را. برخی از روش‌های رایج مشتقات شامل اختیار معامله (معاملات آپشن) و قراردادهای آتی (Futures) است که در آن سرمایه‌گذاران توافق می‌کنند کالایی را در تاریخ آتی با قیمت تعیین شده خریداری یا بفروشند. در این روش، هیچ ارز دیجیتالی به شکل واقعی معامله نمی‌شود و صرفا ارزش آن‌ها در آینده، خرید و فروش می‌شود.

صرافی‌های مشتقه گاهی اوقات به معامله‌گران اجازه می‌دهند تا از اهرم یا لوریج استفاده کنند، که به کاربران اجازه می‌دهد با پول بیشتری نسبت به پولی که در صرافی دارند، معامله و ترید خود را انجام دهند. برای مثال، اهرم 10 برابری به معامله‌گری با 1000 دلار سرمایه، اجازه می‌دهد تا با 10،000 دلار معامله کند. این موضوع می‌تواند سود و زیان را افزایش دهد و برای معامله‌گران کم تجربه می‌تواند بسیار خطرناک باشد. اما استفاده درست از آن نیز سود چشم‌گیری به همراه خواهد داشت.

12. حدود قابل واریز و برداشت

حتی اگر برای نگهداری طولانی مدت ارزهای دیجیتال یا اصطلاحا هولدر بودن برنامه‌ریزی کرده‌اید، ممکن است باز هم بخواهید در مقطعی از دارایی خود برداشت کنید. بنابراین، مهم است که بدانید در حالی که اکثر صرافی‌ها شرایطی برای حداقل میزان واریزی ندارند، برخی صرافی‌ها محدودیت‌هایی را برای مقدار پولی که کاربر می‌تواند در یک بازه زمانی معین برداشت یا واریز کند، ایجاد کرده‌اند.

به عنوان مثال، یک معامله‌گر فقط می‌تواند روزانه 25،000 دلار فیات یا ارز دیجیتال برداشت کند. به این ترتیب، کسانی که علاقه‌مند به جابه‌جایی مقادیر زیادی پول هستند، ممکن است بخواهند محدودیت‌هایی مانند این مسئله را برای انتخاب صرافی در نظر داشته باشند. حتی بهترین اپلیکیشن مبادله ارزهای دیجیتال ممکن است محدودیت‌های سختی برای میزان وجوهی که کاربران می‌توانند در یک بازه زمانی خاص جابه‌جا کنند، داشته باشد.

13. شفافیت

می‌توان گفت که شفافیت به این موضوع اشاره دارد که آیا تنها راه درآمدی صرافی از کارمزدهای دریافتی است یا خیر، زمان لازم برای تکمیل معاملات و تراکنش‌ها از طرف صرافی چقدر اعلام شده است، این صرافی در چه حوزه‌های قضایی فعالیت می‌کند، و شاید مهم‌تر از همه، امنیت خود صرافی چقدر است. به شکل خلاصه، شفافیت یعنی صرافی، تمام ابعاد کاری خود را به شکل دقیق و با جزئیات اعلام کند و جلو ایجاد هرگونه شبهه‌ای را بگیرد.

اگر یک صرافی در مورد موارد بالا و امثال این‌ها طفره می‌رود، نشان‌دهنده عدم شفافیت است و باید در مورد فعالیت در چنین شرکتی، تجدید نظر کرد. با توجه به تعداد زیادی کلاهبرداری و هک در فضای کریپتو، سرمایه‌گذاران و معامله‌گران باید شفافیت را جدی بگیرند.

14. تجربه کاربری (UX)

اگر می‌خواهید از یک صرافی ارز دیجیتال استفاده کنید، تجربه کار با آن باید لذت‌بخش باشد. بنابراین، UX عامل دیگری است که باید هنگام انتخاب یک صرافی در نظر گرفته شود. از خود بپرسید: آیا رابط صرافی حسی بصری و مدرن ندارد؟ آیا در تنظیمات و منوها گم می‌شوید؟ آیا کل فضای پلتفرم با اصطلاحات گیج‌کننده پر شده است؟

اگر به هر یک از این سؤالات پاسخ مثبت داده‌اید، بد نیست به دنبال صرافی دیگری باشید که رابط کاربری ساده‌تر و مناسب‌تر داشته باشد.

نتیجه‌گیری

مبادلات ارزهای دیجیتال، پیچیده هستند و انتخاب مناسب برای شما و اهدافتان، به دقت بالایی نیاز دارد. دانستن اینکه قصد دارید چه نوع رمز ارزی را معامله کنید (همه انواع ارزهای دیجیتال در هر صرافی موجود نیستند)، به چه کیف پول دیجیتالی نیاز دارید، استراتژی و سبک معاملات شما چه مواردی هستند، ساختار کارمزد، امنیت کلی سیستم، اینکه آیا صرافی در حوزه قضایی شما کار می‌کند یا نه، استفاده از صرافی چقدر آسان است و پاسخ به این دست سوالات، می‌تواند بسیار به انتخاب یک صرافی مناسب کمک کند.

در کل، موارد زیادی وجود دارد که باید در نظر بگیرید، اما به یاد داشته باشید که پول و دارایی شما در خطر است، بنابراین انتخاب صرافی مناسب مستلزم زمان و توجه است.

0 0 رای‌ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها